Dimecres 12 de Maig de 2010
CENTRE DE CONTROL D'AUTOBUSOS TMB
C/ Jaume Brossa s/n. Cotxera de Triangle

Atesos pel senyor Francesc, personal de l’empresa de TMB i un cop acomodats a la Sala de visites, ens ha explicat el més important i significatiu de la història de la companyia que data des de 1906 any de l'inici del autobús urbà de Barcelona, que inaugura la primera línia entre la plaça de Catalunya i la plaça Trilla a Gràcia.
A mesura que la ciutat ha anat creixent i modernitzant, TMB ha seguit el mateix camí d'expansió i modernització incorporant vehicles de nou disseny i de major comoditat per a l'usuari, reformant els antics, i complint les ordenances de l'ús dels mateixos de no més de dotze anys.
Els vehicles actuals, de les marques: Iveco (abans Pegaso), Man i Mercedes-Benz cobreixen les gairebé 130 línies amb un transport global en dies laborables de més de 700.000 persones. Estan equipats amb la tecnologia digital SAE (Sistema d'Ajuda a l'Explotació) amb equipament tecnològic a bord del vehicle, pantalla tàctil TFT integrada en el tauler de conducció connectat amb el Centre de Control que permet millorar la qualitat del servei com: posicionament més precís de cada vehicle mitjançant un GPS d'última generació, seguiment de la regularitat de pas per les parades, millorar l'espera dels usuaris aportant informació permanent en les parades amb marquesina, indicadors de la propera parada dins dels autobusos, comunicacions més fiables i ràpides des control a conductor i viceversa.
Des de la Sala de visites ia través d'un gran vidre hem visualitzat la Sala de Control, gran espai que reuneix millores en ergonomia, tecnologia i organització del treball. A la paret frontal de la sala hi ha un gran videowall compost de quatre pantalles de retroprojecció on es poden veure en gran format les imatges de les diferents càmeres que controlen el trànsit de la ciutat. Els operadors i supervisors ubicats cada un en un lloc format per una consola amb dues o tres pantalles i altres accessoris, segons el lloc, com telefonia digital, terminal de ràdio Tetra i terminal de ràdio Analògica, realitzen un treball de gran responsabilitat, l'objectiu principal és entre altres, mantenir l'interval de pas programat en cada línia (horaris que figuren en totes les parades), prenent accions reguladores si és necessari, i mantenir informat l'usuari mitjançant els panells electrònics instal.lats a parades amb marquesina. Les pantalles els mostren la situació de cada cotxe si va avançat o retardat respecte de l'horari establert i procedeixen a la seva regulació. Atenen possibles avaries i incidències en els vehicles de la flota que estan prestant servei. Modifiquen qualsevol alteració en la ruta per causes totalment alienes (tall de trànsit per avaria, accident o manifestació) i defineixen un itinerari alternatiu. Ha comentat la constant creació de noves línies d'autobusos: Turístics, Nocturns i els de Barri aquests el reduït tamany els permet circular per carrers de major estretor; els conductors de més antiguitat tenen prioritat en la selecció de línia i trajecte que millor els convé; les classes de nous carburants que estan en proves: biodièsel, gas natural i hidrogen, aquest últim actualment en pràctiques en tres vehicles Mercedes en estudi de resultats; dotar a curt termini càmeres de vídeo vigilància i un sistema d'informació visual i acústica a l'interior dels vehicles i finalitzar la instal lació de panells electrònics informatius a totes les parades amb marquesina.
S'han formulat preguntes sobre diversos temes: horaris de pas que s'allarguen en dies festius, conducció irresponsdable d'alguns conductors com arrencades i frenades brusques sense motiu aparent; manca d'inspectors que això convida a persones incíviques a no abonar l'import del viatge sobretot en hores punta; disseny incòmode per accedir i en seients d'alguns vehicles que ha provocat més d'una caiguda, etc.etc.

Preu: Gratuït
Visitants:28 Persones


© fotos: M.Vallvé-Lluís y TMB
© textes: Lluís

No hay comentarios:

Publicar un comentario